روزنامه اصفهان امروز: تهدید اشتغال در صنعت سیمان اصفهان

اصفهان- ایرنا- روزنامه اصفهان امروز در تیتر صفحه نخست خود در شماره 2464 با عنوان 'تهدید اشتغال هشت هزار نفری صنعت سیمان اصفهان' میزان مصرف سیمان کشور در شرایط کنونی را در حداقل دانست.
روزنامه اصفهان امروز: تهدید اشتغال در صنعت سیمان اصفهان
این روزنامه در شماره روز دوشنبه خود در مورد وضعیت اشتغال در صنعت سیمان اصفهان نوشت: روزانه 27 هزار تن سیمان در استان اصفهان به وسیله کارخانه های سپاهان، اردستان، کاشان، بنوید نائین، ساروج و اصفهان تولید می شود.
این استان حدود 12 درصد تولید سیمان کشور را در اختیار دارد اما همان طور که در تعدادی از استان ها، وضعیت تولید سیمان به خطر افتاده است، این موج به اصفهان نیز رسیده و کارخانه های نامبرده را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
احمدرضا عمرانی فرد، عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان و مدیرعامل سیمان اردستان در گفتگویی با اصفهان امروز و عنوان «توجیه اقتصادی صنعت سیمان از دست می رود» در اردیبهشت امسال آخرین وضعیت تولید سیمان استان و کشور را تشریح کرده بود اما به دلیل وخیم تر شدن شرایط این صنعت بار دیگر گفتگویی با وی ترتیب داده شده است.
1200 ** میلیارد تومان سرمایه صنعت سیمان روی زمین مانده است

مدیرعامل سیمان اردستان اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر 18 میلیون تن کلینکر در انبارهای کارخانه های دپو شده است. وی ادامه داد: بر این اساس 1200 میلیارد تومان از پول صنعت سیمان به دلیل کاهش صادرات به ویژه به کشور عراق و همچنین کاهش ساخت وساز مسکن روی زمین مانده است.
وی تأکید کرد: این وضعیت باعث شده که تعدادی از خطوط کارخانه های تولید سیمان کشور در استان هایی مانند گلستان، زابل و فیروزکوه متوقف شود.
عمرانی فرد اضافه کرد: این وضعیت نیز ممکن است به استان اصفهان سرایت کند چراکه بسیاری از خریداران عمده سیمان در حال حاضر توان پرداخت بیشتری به کارخانه های را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان های دولتی متبوع وزارت نیرو و نفت نیز برای دریافت هزینه های آب، برق و گاز به کارخانه های فشار وارد کرده اند و این در حالی است که تولیدکنندگان سیمان هم اکنون از نقدینگی کافی برخوردار نیستند.
**صادرات سیمان در سال جاری کاهش می یابد
عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بابیان اینکه میزان مصرف سیمان در سال 91 بالغ بر 62 میلیون تن بوده است، اضافه کرد: در سال گذشته مصرف سیمان به 48 میلیون تن رسید که کاهش 10 درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 19 میلیون تن صادرات سیمان انجام شد که به طور حتم با وضعیت موجود میزان صادرات در سال 94 کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل سیمان اردستان همچنین میزان تولید سیمان از ابتدای امسال تا پایان مرداد را حدود 27 میلیون تن عنوان کرد و افزود: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است.
**افزایش قیمت، وضعیت این صنعت را بهبود می بخشد
مدیرعامل سیمان اردستان درباره افزایش قیمت سیمان به میزان 17 درصد در سال جاری گفت: در حال حاضر افزایش قیمت متوقف شده است اما به دلیل اینکه کارخانه ها ناچار هستند هزینه های حامل های انرژی و همچنین حقوق نیروی انسانی را تأمین کنند، افزایش قیمت بهترین راهکار برای خروج از وضعیت نابسامان فعلی است. عمرانی فرد ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی میزان مصرف سیمان کشور در حداقل است، این افزایش قیمت می تواند مقرون به صرفه باشد چراکه تولیدکنندگان سیمان دغدغه روی زمین ماندن تولیدات خود را به همراه دارند.
وی گفت: هرچند برای جبران بخش دیگری از دپو شدن سیمان کشور، مسئولان به دنبال بازارهای صادراتی دیگر به جز عراق مانند کشورهای آفریقایی هستند، اما این کشور بهترین مشتری سیمان است.
عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اضافه کرد: به دلیل اینکه حمل ونقل سیمان گران قیمت است، صادرات آن به کشورهای دور صرفه اقتصادی ندارد.
**بی رونقی صنعت سیمان، اشتغال در اصفهان را به خطر می اندازد
عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با تأکید بر اینکه حدود هشت هزار نفر در این صنعت در استان اصفهان مشغول به کار هستند، اضافه کرد: به طور حتم ادامه بی رونقی در این صنعت اشتغال این افراد را به خطر می اندازد هرچند کوتاه مدت باشد. وی اظهار کرد: مدیران عامل شش کارخانه تولید سیمان اصفهان در چند روز گذشته در نامه ای به استاندار اصفهان خواستار کمک به این صنعت شدند.
وی ادامه داد: همان طور که فروش سیمان تولیدشده نزدیک به چهار ماه به طول می انجامد امیدواریم مسئولان دولتی اصفهان برای اخذ هزینه حامل های انرژی تنفسی به کارخانه ها بدهند چرا که با توجه به کمبود سرمایه در گردش کارخانه ها، این تنفس می تواند وضعیت نقدینگی آن ها را بهبود بخشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به بالاتر بودن نرخ بیکاری در اصفهان نسبت به نرخ کشوری، شاهد رونق صنعت سیمان باشیم تا بیش از این اشتغال مردم استان با چالش مواجه نشود.
گ/7135 / 1339

ورود کاربران



اطلاعات تماس

 نشانی: اصفهان - خيابان فرایبورگ - نبش چهارراه رسالت - پلاك 23 - ساختمان پورسینا

 کدپستی : 81687/73111

con tel fa  تلفن : 36681710.11-031

 نمابر : 36699637-031

خبرنامه

captcha

ورود کاربران



Top